Vegall>Články a poradna>Poradna>Menopauza a její příznaky

Menopauza a její příznaky

Vloženo: 10. 12. 2020 00:00:00

Pojmem menopauza bývá často označovaný ženský přechod. Slovo přechod je v tomto případě docela výstižné, protože se opravdu jedná o přechod z období reprodukčního do období reprodukčního klidu. Přesnější je ale označení klimakterium.

Výrazem menopauza totiž označujeme pouze jedno datum v kalendáři, a tím je začátek poslední menstruace v životě ženy. Klimakterium je celé významné fyziologické období v životě ženy, které ale bohužel může s sebou přinášet řadu potíží či omezení. V období přechodu totiž dohází k vyhasnutí funkce vaječníků. Znamená to, že vaječníky přestanou produkovat ženský hormon estrogen. Vaječníky přestávají s koncem plodného období produkovat i androgeny, což snižuje životní energii a libido.

Potíže v menopauze

Klimakterické potíže nemusí obtěžovat každou ženu ve stejné míře. Asi třetina žen projde tímto obdobím prakticky bez toho, aby fyziologickou změnu zaregistrovaly. Další třetina má potíže mírnějšího charakteru. Pro zvýšení kvality života a pohodlí často i ženy s mírnými projevy klimakteria přistupují k jejich mírnění pomocí přírodních přípravků a úpravou životosprávy. Poslední třetina žen má bohužel potíže tak výrazné, že se musí obrátit pro pomoc na svého gynekologa. 

Asi každému jsou známé akutní příznaky klimakteria, ke kterým patří návaly potu, horka, bušení srdce, nervozita, potíže s nespavostí, brnění končetin, sklon k plačtivosti a náladovosti či zvýšená únava. Ženy ale trápí i méně známé projevy v podobě suché kůže, pálení očí, sucha v ústech, bolesti při pohlavním styku, pálení při močení a trápí je i častější infekce močových cest. V klimakteriu jsou ženy vystaveny i méně viditelným hrozbám, které akutně necítí. Ženy v reprodukčním věku byly chráněny vyšší hladinou estrogenu, ale s jeho menopauza nepříjemné projevyúbytkem dochází k oslabení této ochranné funkce a ke zvýšení rizika nemocí. Mohou tak být po přechodu vystaveny riziku řídnutí kostí, zvýšenému riziku aterosklerózy, ohrožuje je i infarkt myokardu a centrální mozková příhoda.  

Akutní skupina příznaků začíná ženy trápit v průměru tři až sedm let před obdobím poslední menstruace. Další a méně viditelné potíže se většinou objevují až po menopauze a jsou ovlivněny i jinými faktory než jen změnou fyziologického stavu ženy. Vliv na zdraví ženy má i genetika a zdravá životospráva.

Různé země – různé ženy – různé potíže

Délka a intenzita klimakteria může být ovlivněna celou řadou faktorů. Mezi ně patří například i zeměpisná poloha. Obecně lze tvrdit, že čím severněji žena bydlí, tím se zvyšuje i riziko klimakterických potíží. V souvislosti s tím však často také záleží na barvě pleti. Opět platí, že čím světlejší typ ženy, tím intenzivnější příznaky přechodu se mohou dostavit. Kromě toho mohou mít na klimakterium vliv také stravovací návyky. V zemích, které mají stravu bohatou na mořské ryby a potraviny obsahující rostlinné estrogeny, se klimakterické potíže objevují prokazatelně méně často.

Že menopauza není tak snadno a jednoznačně uchopitelná potvrzuje i fakt, že se v průběhu času mění doba jejího nástupu i intenzita příznaků. Naše babičky na tom byly ještě podobně jako naše matky, u prababiček a dalších předků už ale zaznamenáme změny. Jejich příčinou je s největší pravděpodobností počet dětí. Ženy tenkrát rodily častěji, a hlavně déle kojily. Vzhledem k počtu dětí se tento proces opakoval poměrně často, což u těchto žen posunulo i nástup poslední menstruace, se kterou přicházely mírnější příznaky. Na druhé straně řada žen v té době tvrdě pracovala, jejich strava nebyla příliš hodnotná a tolik dětí třeba mít nechtěly nebo nemohly. Těmto ženám naopak mohla menopauza nastoupit ještě dříve, než je tomu v současnosti.

Jak nepřibrat?

Ženy mají v klimakteriu největší strach z přibírání. Kila navíc nepříjemně připomínají přibývající věk. Nedostatek estrogenu totiž ovlivňuje metabolizmus lipidů a karbohydrátů. Neroste tak jen riziko obezity, ale také riziko diabetu druhého typu. V posledních letech se informovanost ohledně menopauzy hodně zlepšuje a české ženy se více zajímají o zdravý životní styl. U Češek však stále pozorujeme chyby v oblasti snižování hmotnosti, které jsou u řady z nich nástupem menopauzy zdrojem opačného jevu – nezadržitelného tloustnutí. Ženy v zoufalé snaze zhubnout drží takzvané hladové diety. Tedy hubnou tím, že jedí málo, nedostatečně nebo vůbec a nedodávají tak tělu potřebné živiny, vitaminy a minerály. To následně vede k odbourávání svalové hmoty, která je hlavním aktivním spalovačem energie v těle. Když dietu ukončí, s úbytkem svalů spalují méně a začnou přibírat. Není třeba držet diety, je důležité změnit životní styl, upravit jídelníček. Navíc ženy, které si dopřávají přiměřenou stravu s větším obsahem zeleniny a esenciálních mastných kyselin, mívají průběh klimakteria mírnější.

Pomoc hledejme i u přírody

Často pomůže jen vhodné doplnění vitamínů a živin a projevy klimakteria se zmírní. Nedostatek estrogenu mohou částečně nahradit fytoestrogeny. Jsou to vícesytné fenoly strukturou podobné steroidním hormonům, které lze nalézt v některých rostlinách, například v sójových bobech nebo v červeném jetelu. Spojíme-li jejich účinek s působením vitamínů a třeba i s působením včelích produktů, projevy klimakteria se zmírní a žena se s přechodem vyrovnává lépe.

Mateří kašička a pyl obsahují široké spektrum minerálů a vitaminů, které mají na průběh klimakteria příznivý vliv, ale navíc obsahují i flavonoidy a fytoestrogeny. Ty upravují přirozený nedostatek estrogenů v přechodu. A to bez zvýšení rizika některých stavů, například vyššího rizika vzniku trombózy, embolie nebo rakoviny prsu, které patří k rizikům některých lékových přípravků.

Tradice, která ženám pomáhá – Sarapis

Přípravky z řady Sarapis patří k velmi oblíbeným ženským pomocníkům. Kombinují včelí produkty nebo fytoestrogeny ze sóji s vitamíny a minerály. přípravky sarapis

Sarapis Plus obsahuje včelí produkty - včelí mateří kašičku a květový a fermentovaný pyl. Dalšími složkami výrobku je extrakt ze šalvěje, koenzym Q10, Beta-karoten. Dále je SARAPIS Plus významným zdrojem vitaminu C, vitaminu E, vitaminu K a vitaminu D3, chromu, železa a selenu.

Sarapis Soja obsahuje také včelí produkty - včelí mateří kašičku a květový a fermentovaný pyl. Další významnou složkou výrobku je extrakt ze sojových bobů a červeného jetele. Dále obsahuje vitamíny C, B6, D3 a železo.

Ženy, které jsou alergické na včelí produkty, mohou využít potravní doplněk na bázi samotných fytoestrogenů – Červený jetel plus Soja. Přípravek Isoflavon obsahuje pouze extrakt ze sojových bobů.

Lékárníci doporučují Sarapis!

Lékárníci rozumí přípravkům, které prodávají, velmi dobře. Každý den jsou totiž konfrontováni se zkušenostmi zákazníků a mohou tedy doporučovat skutečné účinné přípravky. V široké nabídce produktů se stejnými účinky, ale od různých výrobců, se zákazníkovi těžko orientuje. volba lékárníků

v každoroční anketě „Lékárníci doporučují“, kterou pořádá vzdělávací portál pro lékárníky Edukafarm, se umísťujeme v kategorii potravních doplňků na klimakterium pravidelně na prvním místě. Lékárníci už od roku 2009 vyhodnocují náš klíčový produkt Sarapis Soja pro ženy v klimakteriu, jako nejlepší. Věříme, že je to především proto, že se ženy do lékáren pro náš Sarapis opakovaně vrací, protože jim prostě pomohl. A spokojený zákazník je radost nejen pro lékárníky, ale i pro nás. Fakt, že preparáty Sarapis mohou být ženám pomocníkem v období klimakteria bez vedlejších účinků, je dnes faktem dostatečně známým, čehož důkazem je i anketa lékárníků. 

Další informace a zdroje zde:

menopauza Wikipedie

Tento web využívá soubory cookies. Pro úplnou funkčnost stránek musíte s využitím cookies souhlasit. Souhlas je možné kdykoliv odvolat. Souhlasím